Volgens een Europese regeling hebben luchtreizigers bij een annulering recht
op volledige terugbetaling van de ticketprijs of op een retourvlucht naar
het vertrekpunt. Ook bij een vertraging van langer dan vijf uur kunnen
passagiers hun ticket vergoed krijgen. Alleen gevallen van overmacht, zoals
bijvoorbeeld slecht weer of een technisch defect, vrijwaart de maatschappij
van uitbetaling.

In het geval van overboeking, dus meer passagiers dan beschikbare
stoelen, hebben gedupeerde passagiers ook recht op een vergoeding. De hoogte
daarvan hangt af van de lengte van de vlucht. Luchtvaartmaatschappijen
boeken soms meer passagiers op een vlucht dan er stoelen zijn. Ze gaan er in
die gevallen vanuit dat een aantal reizigers niet komt opdagen.

Helaas gaat de uitkering van de compensatie niet altijd goed.
Luchtvaartmaatschappijen doen vaak een beroep op overmacht. Het bedrijf
EUClaim probeert namens de reizigers geld los te krijgen bij de vervoerders.

EUClaim is in februari begonnen. Sindsdien hebben
luchtvaartmaatschappijen zestigduizend tot zeventigduizend euro uitgekeerd,
zei een woordvoerder van de onderneming. Het gemiddelde bedrag ligt tussen
de vierhonderd en vijfhonderd euro. EUClaim hoopt na deze zomer ook in
andere landen actief te zijn.

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl